Var en tur innom forskning.no si hjemmeside og fant en artikkel om blogg som læringsmetode. http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232201
Det var interessant å lese om det som jeg selv sitter midt oppi for tiden. I tillegg til å understreke viktigheten av at morgendagens lærere blir dyktiggjort innen det digitale, dikuteres blogg fremfor læringsportaler som f.eks Fronter.
Sakser litt om digital kompetanse:
Digital kompetanse
Hoem etterlyser mer fokus på digital kompetanse, særlig i lærerutdanningene.
– Ofte vil man selv ta i bruk undervisningsverktøy man har vært i kontakt med under utdanningen. Lærerstudentene har gjerne lært seg å bruke en bestemt læringsplattform og presentasjonsverktøy, men der stopper det gjerne.
– Det sier seg selv at dersom studentene kun møter et begrenset utvalg verktøy, vil heller ikke de som utdannes til lærere ta i bruk mer differensierte verktøy og metoder når de selv skal undervise, sier Hoem.
Anbefales!
Jeg er helt enig i det Hoem skriver her. Har sannsynligvis ikke brukt mye ikt i undervisningen om jeg ikke hadde tatt dette faget i år. Derfor er jeg veldig fornøyd med mitt valg hittil ;o). Tror jeg kommer til å bruke ikt en god del i undervisningen, da jeg synes det jeg lærer selv er gøy å holde på med. Men hadde jeg ikke lært det, hadde det også vært vanskeligere å bruke det. Å sette seg inn i nye ting tar tid, så derfor bruker vi ofte det vi kan for å slippe og bruke så mye ekstra tid. At det brukes så lite tid på ikt i lærerutdanninga synes jeg er helt horibelt, nå når bruk av digitale verktøy står som den femte ferdigheten.
SvarSlettDu gir oss en svært interessant link/artikkel. Fint å lese om andres erfaringer/refleksjoner knyttet til læring med blogg. Også kjekt at noen av "mine" argumenter anføres: at Fronter har sine begrensninger, brukerkontroll, design, digital kompetanse.
SvarSlett