Sålangt er Bølgan meget kritisk til og hun synes at det går for sakte med bruken av IKT i barnehagen. Mest av alt "langer" hun ut mot det offentlige som bl a. i utdanningsplaner for Førskolelærere ikke tar den digitale verden på alvor. Dette forplanter seg ned til barnehagene som får nyutdannede førskolelærere som ikke er godt nok skolert i hvordan man kan bruke digitale verktøy i en pedagogisk sammenheng i barnehagen. Hun viser gjennom referanser til både Lov om barnehager og Rammeplan for barnehager at dette egentlig er udiskutabelt:
- Lov om barnehager sier:".....barnehagen skal gi barn grunnleggende kunnskap på sentrale og aktuelle områder...."
- Rammeplanen for barnehager sier at "Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap."
Jeg opplever også at enkelte barnehager fortsatt synes at barnehagebarna skal få leke i en "datafri" sone. Heldigvis finnes det også barnehager som er støttende til barnas utforsking av digitale verktøy i barnehagene.
Jeg har fundert litt over tittelen Nina Bølgan har valgt: "Vil du være med så heng på!" Tittelen henspeiler på Tyrihans som har fått tak i gullgåsa og alle som er borti gåsa blir hengende fast, enten de vil eller ikke. Kanskje håper Bølgan at barnehagene skal bli litt nysgjerrige på digitale verktøy i barnehagen og etter det blir de med, enten de vil eller ikke.
Vil du være med på bruk av IKT i barnehagen, så heng på. Dette er min tolkning av tittelen.
SvarSlettInteressant å følge med på din lesing om hvordan det står til med IKT i barnehagen. På side 44 i Bølgans bok fant jeg følgende:
"Bruk av IKT kan bidra til å formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap. Det å gi barn gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i dag bør innebære at barn også får mulighet til å arbeide med og uttrykke seg ved hjelp av digitale verktøy i barnehagen."
Jeg har nettopp vært på samling med "Dokumentasjon og IKT for førskolelærere i barnehagen". Studentene/førskolelærerne hadde fremlegg om utprøving av spill og programvare. De fortalte om/viste frem utelukkende positive erfaringer: glede, undring, mestring, sosialt samspill, samarbeid, læring.